הסכם הורות משותפת

כמו  בשאר העולם גם בנוגע לתחום המשפחה ישנם שינויים כיום מעבר להגדרת המשפחה המסורתית, אבא אמא ילדים, ישנם הורים אשר בוחרים להביא ילד לעולם באופן משותף ואף ללא מגע פיזי וללא מסגרת משפחתית – צורות משפחה אחרות מאפשרות יצירה של תאים משפחתיים מגוונים: חד- מיניים, חד- הוריים, הורות משותפת ללא נישואין ועוד.

 

הסכם הורות משותפת מתייחס בעיקר לאוכלוסיות שאינם יכולים ו/או כאלה שאין ברצונם לבנות מערכת משפחתית מסורתית כמו למשל, זוגות חד מיניים שפונים לפונדקאית או אימוץ, זוגות לא נשואים שחיים יחד ורוצים להביא לעולם ילדים ולהסדיר את ההורות בהסכם ועוד.

כמו לא אחת מגיעים למשרדנו בני זוג אשר קיימו יחסי מין ובטעות נכנסה האישה להריון, כך שהסכם זה  נותן מענה גם למצבים כגון אלה. ובכלל ישנם זוגות אשר מעוניינים להסדיר את החלוקה ההורית ביניהם עוד בזמן הנישואין כדי שחו"ח לא ייוצרו סכסוכים ומדון בעתיד.

 

באופן עקרוני הסכם זה הנערך בין ההורים מגדיר את מערכת היחסים ביניהם – את החובות והזכויות שלהם כלפי ילדיהם ואחד לשני, ומתייחס התייחסות מלאה לכלל  הקשורים בהורות – כלכליים, חינוכיים, חלוקת זמן עם כל הורה, דרכי התמודדות עם חוסר הסכמה בין ההורים ועוד.

 

מהם הנושאים העיקריים שראוי להכניס להסכם הורות?

הריון ולידה:

חשוב מאוד להחליט כיצד הצדדים מעוניינים להתחיל את תהליך ההריון, קרי האם בטיפולים, אימוץ פונדקאות וכדומה, במידה ובחרו בהריון יש להסכים על מימון הטיפולים, נוכחות הצדדים בבדיקות למיניהם, בית החולים שבו ילדו, מה עושים כאשר נתגלה כי יש לעובר מומים ומחלות חו"ח, האם יקיימו ברית מילה, כיצד יקראו לילוד ועוד ועוד.

משמורת:

כבר בהסכם ההורות ראוי להתחיל להתייחס לילוד כאילו הוא קיים דהיינו יש לחלק את זמני המשמורת עוד בטרם החל ההליך, וחשוב להתייחס לכל האספקטים, חגים חופשות שבתות וכדומה.

כלכלה:

הגדרת תשלומי מזונות (אם בכלל), מימון צרכי הילד הבסיסיים והנוספים, החלטות לגבי הוצאות מיוחדות, הגדרת התקשורת בין ההורים ואופן קבלת ההחלטות לגבי הוצאות הקשורות לילד, חשבון בנק ועוד. כמו כן חשוב להגדיר כי מדובר בהורות משותפת ולדאוג להבהיר שבכל מקרה תיהיה הפרדה רכושית בין הצדדים.

חינוך הילוד:

איזה חינוך מעוניינים לתת לילד, דתי חילוני, ממלכתי וכדומה.

בריאות:

חשוב מאוד לקבוע מראש את גישת הבריאות שתהיה לילד, בכל הנודע לאיזו קופת חולים יש לרשום אותו, האם לחסן אותו בכל החיסונים האפשריים ועוד.

סכסוכים:

אמנם הסכם הורות נועד למנוע סכסוכים עתידיים אלא שלא ניתן לקבוע מה ייעשה בכל דקה במהלך החיים ולכן חשוב להכניס מנגנון הנוגע לסכסוכים וחוסר הסכמה בין ההורים. קרי יש להסכים מראש על אופן הפתרון – טיפול, גישור, בוררות וכו', מתן זכות ווטו לאחד ההורים בנושאים מסוימים ועוד.

 

לסיכום אגיד כי לאחר עריכת הסכם ההורות נהוג לאשרו על ידי בית המשפט על אף שאין חקיקה בנושא. כמו כן חשוב ומומלץ לערוך ולאשר אותו בשלב תכנון ההיריון ולא לאחר תחילת ההיריון, וזאת על מנת שהדברים יהיו מוסדרים ויאושרו מההתחלה.

צור קשר

לשיחת יעוץ בנושא זה התקשרו עכשיו

שתף כתבה